No menu items!
StrategieContentstrategie

Contentstrategie

Hoe creëer je een succesvolle contentstrategie?

Content is tegenwoordig niet meer weg te denken. Overal krijgen consumenten te maken met verschillende soorten content, zowel online als offline. Content kan tekst, beeld of geluid zijn. De meeste bedrijven zorgen voor een mix daarvan. Als een bedrijf graag content wil maken is het belangrijk om daar een strategie voor te hebben. Op die manier houd je jezelf aan bepaalde afspraken en is het geen kwestie manier van content posten wanneer je er zin in hebt. 

Bepaal de doelstellingen

Ten eerste is het belangrijk om de doelstellingen in kaart te brengen. Zorg ervoor dat de doelstellingen zo specifiek mogelijk zijn, want alleen zo zijn ze later meetbaar. Je wil namelijk wel weten of ze behaald zijn over een bepaalde periode. Wat de doelstellingen zijn, ligt totaal aan de situatie van het bedrijf. Als het overgrote doel is om meer volgers te krijgen op social media, is het natuurlijk belangrijk dat de content gedeeld gaat worden op verschillende kanalen.

Analyseer de doelgroep

Om de doelgroep goed te kunnen begrijpen, is het belangrijk om de doelgroep in kaart te brengen. Het is natuurlijk erg zonde als je de content gaat delen op (bijvoorbeeld) TikTok en je komt erachter dat de doelgroep geen gebruik maakt van dat kanaal. Op die manier bereik je namelijk niet de mensen die je juist wilt bereiken. Dit heeft weer grote gevolgen voor de omzet, etc.

Maak een contentkalender

Nadat je de doelstellingen hebt bepaald en de doelgroep hebt geanalyseerd ga je belangrijke trefwoorden opschrijven. Waar zoekt de doelgroep naar en wat zouden ze graag willen lezen? Hierbij is het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek een handig hulpmiddel. Zo krijg je inzicht in de termen waar de doelgroep op zoekt. Daarna is het belangrijk om een contentkalender te maken op basis van het zoekwoordenonderzoek. Een contentkalender is eenvoudig om te maken, er zijn zelfs bepaalde templates voor. Je kan er ook voor kiezen om Excel te gebruiken. Excel is namelijk mijn favoriete programma voor het maken van contentkalenders. Je kunt de kalender namelijk helemaal af stemmen op je eigen specifieke wensen.

Must-read

Does the Netherlands care about ACCA?

In the UK, every prestigues accountant/editor should be ACCA certified. ACCA stands for 'Association of Chartered Certified Accountants' and could be described as a...

Opmaak jaarrekening

Wat moet er precies in een financiële jaarrekening? Een jaarrekening is een overzicht van een bepaald boekjaar van een bedrijf. Hierin komen alle financiële zaken...

Contentstrategie

Hoe creëer je een succesvolle contentstrategie? Content is tegenwoordig niet meer weg te denken. Overal krijgen consumenten te maken met verschillende soorten content, zowel online...